Portland: uitrusten, uitgaan en oneindige natuur

We komen vroeg aan op het vliegveld van Portland. Tim en Maril, die naar Portland verhuisden om er te werken, wachten ons op met hun harte...

Noord-Amerika stond voordat we aan onze reis begonnen niet op de wishlist. We dachten dat het veel te duur zou zijn om het land te bezoeken...

Nieuw-Zeeland staat niet echt bekend om zijn typische keuken. Veel is Engels, Westers en herkenbaar. Men eet er veel vlees en vis en dri...

Onderweg naar Invercargill doen we het rustig aan. We hebben al zoveel gezien en gedaan, even een tandje minder. Zo slaan we bijvoorbeeld e...

We worden wakker op een DOC camping net buiten Queenstown. We hebben diep geslapen vannacht, niet gek na zo’n lange en emotionele dag. We o...

Zodra we Takaka uit rijden gaan we op zoek naar de lokale stort om wat vuilnis weg te gooien. Dijk en Rie hebben de afgelopen nachten op ee...

De oversteek naar het zuidereiland belooft veel goeds. In de warme namiddagzon glijden we door de Marlborough Sounds, een aaneenschakeling...

Na twee fijne nachten in Auckland is het tijd om te vertrekken. Het is de derde keer dat we in deze stad overnachten, we hebben het nu wel ...

We beginnen onze reis naar het noorden van Nieuw-Zeeland met een korte busrit naar het vliegveld om Kiki’s moeder Rie en haar vriend Dijk ...

We slapen het grootste deel van de vlucht van Kuala Lumpur naar het vliegveld The Gold Coast in Australiƫ, waar het vliegtuig bijgetankt wo...

Ondertussen zijn we zes maanden in Aziƫ. Een prachtig avontuur, met heerlijk eten en ontelbaar veel hoogtepunten. Toch begint het te krieb...

Vijf jaar geleden bezochten we Sumatra, het grootste eiland van Indonesiƫ. Nu kwamen we terug voor Java - maar ook voor het eten. En dan n...

Op Onafhankelijkheidsdag rollen we om half zes ’s ochtends het station van Bandung binnen. Als we het station uitlopen, zien we wat schaar...

Overal waar we komen op Java, iedereen heeft het over Yogyakarta. Ook de mensen die we op facebook om tips vragen, zeggen steevast: ga naa...

Bijna missen we de trein naar Surabaya, de twee na grootste stad van Java en onze uitvalbasis voor Oost-Java. De stad heeft zelf niet veel...

Vanuit Jakarta nemen we de trein naar Semarang, een stad in het noorden van Java. Minder populair bij Westerse toeristen, maar volgens Eka...

Als we landen in Jakarta voelt het gek genoeg alsof we thuiskomen. We zijn al eerder in Indonesiƫ geweest, weten hoe aardig de mensen hier...

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. We zijn niet echt onder de indruk van het eten in Sri Lanka. Misschien komt het doordat w...

Na een lange busreis vinden we in Haputale een gasthuis waar we een paar dagen lang onderdeel worden van het gezin dat er woont. Abdul en ...

Vanuit Dambulla nemen we de bus richting het oosten naar Trincomalee, een plaatsje aan de kust. We hebben al dagen, misschien zelfs weken ...

Op de dag dat we 11 jaar samen zijn (!), komen we aan in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Vandaag zou een romantische dag moeten worde...

Voordat we naar India kwamen, waren we niet echt bekend met de Indiaanse keuken. Verder dan kip tandoori, naan en curry kwamen we eigenlij...

De intensiteit van Indiase steden begint ons op te breken. We zijn allebei moe. Verzadigd. Vol indrukken die we moeten verwerken. Maar we ...

Vanuit Mumbai vertrekken we met de trein naar Nashik, 300km verderop. Het leuke van de trein in India is dat je je geen moment verveelt. H...

Als we laag over Mumbai vliegen, zien we voor het eerst sloppenwijken. Net als in Braziliƫ zijn de wijken rommelig tegen heuvels aangebouw...

We zijn nu ruim vier maanden weg. Vier maanden! Het voelt onwerkelijk. We hebben zoveel gezien en gedaan. Thuis voelt ver weg. De afgelope...

Indiƫrs zijn net als wij dol op kleine snacks en streetfood. Overal waar je komt staan karren met eten, rijdende frietpannen ...

Om half 9 melden we ons keurig bij het reisbureau waar we gisteren buskaartjes hebben gekocht voor de bus naar Pushkar. ‘Pushkar, Puskhar,...

Jaipur wordt ook wel de roze stad genoemd. Als we er aankomen is de stad allesbehalve roze. Eerder vaal grijs, roetzwart en modderbruin, g...

Vanaf het dak van ons hotel zien we slechts 300 meter verderop de meest populaire attractie van Agra: de Taj Mahal. Maar in de vroegere h...

‘Pas op voor zakkenrollers. Mensen sturen je expres de verkeerde kant op. Oplichters liggen overal op de loer, ze laten je niet met rust. ...

Na een busreis die elf uur duurt in plaats van zeven, zijn we terug in Kathmandu. Midden op een stoffig plein stopt de bus, ‘Last stop!’ ...

De Nepalese keuken heeft veel invloeden uit India, China en Tibet. Zo staat er op elke kaart sowieso momo uit Tibet, Chow Mein uit China en...