Ruim vier maanden weg: tijd voor een recap

We zijn nu ruim vier maanden weg. Vier maanden! Het voelt onwerkelijk. We hebben zoveel gezien en gedaan. Thuis voelt ver weg. De afgelopen dagen hebben we het vaak gehad over wat nu de lekkerste maaltijd was, het gekste dier dat we hebben gezien en wat we zoal zijn kwijtgeraakt. Dat zette ons aan het denken, waarom niet delen?

De route
We hebben slechts zes landen bezocht, maar als je nagaat dat China en India tot die landen behoren, snap je dat we niet hebben stilgezeten. De route tot nu toe.

Wat hebben we gevlogen?
Veel van de kilometers hebben we afgelegd in een vliegtuig. We vlogen onder andere van Amsterdam naar Kiev, van Kiev naar Peking, Shanghai naar Taipei, Taipei naar Guilin, van Lhasa naar Kathmandu (de meest indrukwekkende vlucht), van Kathmandu naar Delhi, Delhi naar Mumbai en van Mumbai naar Chennai.

Best. View. Ever.
Hoe hebben we ons verder verplaatst?
Lopen, fietsen, scooter, rikjsa, opstaan en weer doorgaan. Allerlei vervoersmiddelen hebben we gebruikt, maar nog niet bovenop een bus gezeten. Een top vijf van de leukste manieren hoe we op plekken zijn gekomen.

De trein van Chengdu naar Lhasa. Doodziek werden we van de hoogte, maar de uitgestrektheid van Tibet was magisch.
Met de scooter dwars door de Taroko kloof. Ook al was veel gesloten in dit National Park, het rijden tussen de kloofwanden door was spectaculair.
Met het pontje naar Elephanta Island. Onze zenuwen kwamen tot rust op het houten bootje dat ons van Mumbai naar Elephanta Island voer. Een klein uur heerlijk uitwaaien.
Op de fiets dwars door Old Delhi. Chaotisch en een overdosis voor alle zintuigen, fietsen door Old Delhi hadden we dagen kunnen doen.
Met een Royal Enfield door Nepal. Vanaf dag 1 op de to do list. Op een Royal Enfield door Nepal of India rijden. Het werd Nepal en het was onvergetelijk.

Scooteren door de Taroko kloof.

De vijf lekkerste gerechten
Dit was misschien het moeilijkste lijstje om te maken. In willekeurige volgorde:

Gebakken krieltjes met o.a. komijn en knoflook op straat in Xian, China.
Beef noodle soup met brood in de moslimbuurt van Xian, China.
Praktisch alles wat we hebben gegeten in India.
Broodje varkensoor (Chinese Hamburger), Yangshuo, China.
Hamburger met chilli cheese fries, Taipei, Taiwan.

India en China steken voor ons met kop en schouder boven de andere landen uit. In China was het de grote diversiteit, in India de consequente kwaliteit van het eten op straat en in de kantine-achtige restaurants waar we vaak kwamen.

Smullen in Xian.

Vijf meest indrukwekkende steden of plekken
Dit lijstje kwam makkelijker. Sommige plekken maken nu eenmaal meer indruk dan andere. In willekeurige volgorde:

Beijing, China. De eerste, lange stop van de reis. De Hutongs veroverden ons hart. Nieuw en oud China vermengen zich in deze stad. Beter dan Shanghai.
Taipei, Taiwan. Een wereldstad met relaxte vibe. Mix tussen China, Japan en Westerse steden. In de buurt Ximen voelden we ons thuis.
Heel Tibet. Indrukwekkend om allerlei redenen. Prachtige natuur, cultuur en natuurlijk, Mount Everest. En dan de politieke situatie.
Kathmandu, Nepal. Kathmandu was stoffig, maar absoluut niet saai. Eindeloze steegjes, open lucht crematies, de oude stad Bhaktapur, de ruĆÆnes van de aardbeving. Overal was wel iets fascinerends te zien.
Jaipur, India. De roze stad is dan misschien niet zo roze als we dachten, maar het hostel, het wandelen, het eten en het Jantar Mantar waren onvergetelijk.

Zelfs de postbode in Ximen was een hipster.

Vijf meest indrukwekkende dieren
In het wild, in onze kamer, in een kooi, hoog in de Himalaya, overal kwamen we bijzondere beesten tegen. Bijvoorbeeld:

Pandaberen. In Chengdu zagen we rode en zwart-witte, of beter gezegd, grote pandaberen in de Panda Base.
Vliegende kakkerlakken. Tijdens onze eerste nacht in Pokhara, dook er een vliegende kakkerlak op, zo groot als een duim. Slipper. Pats. You die.
Heilige koeien op straat. Zowel in Nepal als in India is de koe heilig. Kennelijk vinden koeien warm asfalt aangenaam, dus gaan ze zelfs op drukke wegen midden op straat liggen.
Badende olifanten. Magisch. Na een dag motor rijden olifanten zien badderen in een beek, zo’n twintig meter van je koude biertje.
Yaks in de Himalaya. Onmisbaar voor de Tibetanen. Yaks produceren melk, brandstof (gedroogde kakka), wol, leer en zijn een bron van vlees. Daarnaast zijn het prachtige beesten.

Kijk. Een olifant.

Wat zijn we kwijtgeraakt?
Om de dag je tas pakken, dan raak je gegarandeerd wat kwijt. Onhandig. Maar tot nu toe zijn we nog niets onmisbaars kwijtgeraakt (knock on wood).

Tjeu’s HUF pet. Waarschijnlijk achtergelaten in het Depche hotel in Bandipur. Het vervangende imitatie The North face petje is ondertussen ook kwijt.
Kiki’s groene hemdje. Een H&M’metje, maar toch. Was met 40+ graden in India en op het strand van Sri Lanka best handig geweest.
Tjeu’s Sandalen. Technisch gezien, verwisseld. In OR2K, een restaurant in Pokhara doe je bij binnenkomst je schoenen uit. Een andere jongen ging er per ongeluk vandoor met Tjeu’s sandalen.
Tandenborstels, tandpasta, douchegel, deodorant (in Ć©Ć©n keer). EĆ©n nachtje sliepen we maar in Bhaktapur. Alles vergeten.
Een stuk van Kiki’s kies. Fanatiek flossen blijkt levensgevaarlijk. Kiki dacht goed bezig te zijn, maar helaas, een gapend gat bleef achter.

Mooi boy is mooi zijn pet kwijt.

Top 5 beste activiteiten

Wandelen door de Himalaya. Een primeur voor ons, meerdere dagen wandelen met backpack om, maar ondanks de spier- en gewrichtspijn een hit.
Fietsen in Yangshou. Een droge dag, een bak zonneschijn en twee fietsen. En dan het surrealistische landschap van Yangshou door.
Uitwaaien op het strand in Wai Ao. Na een maand China rustten we uit in dit piepkleine Taiwanese plaatsje met uitgestrekt zwart strand.
Wandelen over de Chinese Muur. We werden stil van de Chinese Muur. De rust, het uitzicht en de omvang van de Muur maakte diep indruk.
Wijn proeven in India. Nooit gedacht dat we in India wijn zouden proeven, maar wat smaakte de wijn van wijngaarde Sula goed. Vooral na vier maanden droogte.

Grenzen verleggen aan de voet van de Himalaya.

50 slaapkamers

Vijfsterren hotels kunnen we niet betalen. Maar overnachten in een slaapzaal van een jeugdhostel, daar zijn we te oud voor. Vaak zitten onze kamers er ergens tussen in. Kijk gezellig mee. Klik op een foto voor een vergroting.

Kiki en Mathieu

Volg ons op onze reis rond de wereld.