Yangshuo: Overstromingen, Karst bergen, heerlijk fietsen

We hadden het niet erg gevonden om langer in Taiwan te blijven, maar het visum roept en we vliegen terug naar China, naar de stad Guilin. Vanuit daar pakken we de bus naar Yangshuo, een kleiner plaatsje aan de Li rivier.

Als we er aankomen, blijkt het een kleiner en rustiger plaatsje dan Guilin te zijn. Behalve de straat waar alle toeristen en hotels zitten: West Street. En daar zit precies ons hostel, gelukkig aan het einde van de straat waar het iets rustiger is. Telkens als we ergens heen gaan, komen we langs Duitse Bradwurst kraampjes, djembe winkels, cafƩs met keiharde live muziek en een tweederangs Madame Tussaud museum.
Het weer is helaas omgeslagen en de eerste dagen regent het veel. Tussen de buien door gaan we ‘camping verkennen’. Langs de Li rivier lopen we naar het noorden, langs kleine dorpjes, moestuintjes en bananenbomen waaronder we schuilen voor de regen. We komen amper mensen tegen en genieten van de puntige, groene bergen om ons heen.

Mist en regen maken de bergen nog mystieker.

Grote bananenbomen waar je makkelijk onder schuilt.
Karst berg gehuld in mist.

Yangshuo West Street by night.
Het uitzicht belooft veel goeds en het weer de dag erna ook. We huren fietsen bij het hostel en fietsen richting het zuiden om langs de Yulong rivier te fietsen - een van onze beste ideeƫn tot nu toe! We cruisen tussen eindeloze rijen karstbergen, hoge bomen, bloemen en akkertjes. Door de regen staat het water hoog. Delen van de weg staan onder water, met de benen opgetrokken knallen we erdoorheen. We zijn weer acht jaar oud.

Het water staat hoog na dagen van regen.

Plaatje, toch?

Stukje het rijstveld in lopen.

Oude dorpjes verkennen.

De weg is weg. Hier keerden we om.

Op de terugweg raken we verdwaald op een doodlopende weg, maar fietsen zo wel langs de mooiste stukjes van vandaag. Boertjes aan het werk en waterbuffels die wat rond grazen – een heerlijke dag!

Stukje klimmen voor een beter uitzicht.
#Roadslikethese.

Overal waren boeren druk bezig velden te repareren.
Op onze laatste dag maken we een dagtripje naar Xingping, een ander dorp langs de Li rivier. Hier beklimmen we de berg Lao Zhai. Na meer dan 1000 glibberige traptreden zijn we aan de top. Het uitzicht is niet optimaal vanwege de mist, maar wij doen het ervoor.

Helemaal bovenop de berg, bij de zendmast.

Glibberen en glijden de berg op.

Oranje bijna boven.
Terug in Yangshuo komen we er achter dat we haast moeten maken met onze Tibet reis. We mailen een aantal reisorganisaties, maar schrikken als ze zeggen minimaal 15 werkdagen nodig te hebben om de vergunningen en een gids te regelen; zoveel tijd hebben we niet, ons visum is bijna op. We mailen meer tour operators en uiteindelijk mailt ene Yuki terug. Zij kan het binnen een week regelen. We sturen meteen een kopie van ons paspoort op en maken een berg geld over. Op de valreep gelukt: Tibet here we come!

Kiki en Mathieu

Volg ons op onze reis rond de wereld.