Taiwan West: Karma, aardbevingen en lekker onbezorgd fietsen

Net na zonsopgang vliegen naar de westkust van Taiwan. We blijven niet in Kaohsiung, maar pakken de trein naar Tainan; een stad die onder Taiwanezen bekend staat als ‘food city’ en als meest spirituele stad van het eiland.

Op de bonnefooi lopen we de stad in, ‘we zullen vast wel een hostel tegenkomen’. Niet dus. Tainan is een grote stad en de afstanden tussen hostels zijn flink. Bovendien is het nog steeds een feestdag dus alles zit vol. Bij Ć©Ć©n hostel, worden we doorverwezen naar een ander hostel, waar we gescheiden van elkaar in twee verschillende slaapzalen kunnen slapen. Goed, dat moet dan maar. Tas om en gaan.

Maar zonder goede kaart raken we verdwaald. Aan de rand van het centrum geven we het op. We storten neer bij een Starbucks. Na een goede huilbui, ijskoude ice tea en wat schaduw hebben we nieuwe moed. En, gratis internet. We boeken online een hotel, veel te duur, maar fuck it. We hebben al drie en een half uur met rugzak om gelopen en de blaren staan op Kiki’s voeten.

Lopen, lopen, lopen.

Als we aankomen in het hotel slaat de dag om. We worden ontvangen door drie vriendelijke dames, die nauwelijks Engels spreken maar zo blij zijn ons te zien, ‘Aaaah Holland people! Holland People!’, roepen ze als ze onze reservering checken. Er is gratis koude cola en we mogen fietsen meenemen om de stad te verkennen. Na een douche doen we dat dan ook.

We zijn getuige van een stoet van dans- en muziekgroepen die alle tempels in de buurt aandoet, om de goden gelukkig te stemmen. Keiharde muziek, vuurwerk en prachtige kostuums. Vooral die van de schaars geklede paaldanseressen op Wrangler jeeps – deze dames treden ook op bij begrafenissen. We eten voortreffelijk en de pech vanochtend is al snel vergeten.

Rollen. Heerlijk.

You go girl. Please your God.
EĆ©n van de vele godfiguren.

Goden zijn ook maar mensen.

De dag erop doen we ook op de fiets. We bezoeken het VOC Fort Zeelandia en de buurt eromheen, de Confucius tempel en eten overal waar we komen kleine hapjes. Weer een geweldige dag en als we in het hotel onze tassen ophalen, biedt de eigenaar van het hotel aan om ons naar het station te rijden. Onze mond valt open. Ja graag! In zijn Mercedez E klasse en met Usher (?) aan zweven we in stijl naar het station. Met handen en voeten voeren we een gesprek. Wat een geluk.

Elke buurtje heeft een zwaarddraak, als beschermfiguur.

Bij het fort staat een oud huis dat is overwoekerd door Ć©Ć©n banyan boom, die lianen laat zakken tot de grond, die nieuwe stammen en takken vormen.

De trappen naar het hoogste niveau van Fort Zeelandia.

Gluren bij de Confucius tempel.

Natuurlijk maakten we een selfie met onze vriendelijke chauffeur.

In Taichung hebben we al een kamer geboekt. Het hotel ligt midden in het restaurant district! Diezelfde avond eet Mathieu een Bahn mi, even is hij terug in Rotterdam bij Boguette.

Smullon.
De dag erop doen we het rustig aan. Op ons gemak bezoeken we het Museum of Fine Arts. Een groot museum met een prachtig park eromheen. We bekijken drie tentoonstellingen. Een overzicht van Ć©Ć©n Taiwanees kunstenaar, een show over de toekomst van kalligrafie en een groepsshow over de mogelijke toekomstige impact van technologie op de mens. ’s Middags slenteren we wat in de buurt.

Poppenkastshow buiten een tempel.

Never not dicking around.

Het Aardbeving Museum net buiten Taichung maakt grote indruk. Het is gebouwd bij een basisschool die grotendeels instortte tijdens de grote beving van ‘99. De gebouwen staan nog half overeind. Het leukste is misschien nog wel de 3D film, die we samen met wel honderd basisschoolleerlingen bekijken. Hun reacties op de rondvliegende brokstukken en kakkerlakken zijn priceless.

Morgen gaan we terug naar Taipei. Maar wat een heerlijk heftige dagen waren dit.

Een aantal lokalen die zijn ingestort.

In het museum kun je veel experimenten doen.

'Woooooooh!!!' Samen met zo'n honderd kids een 3D film kijken.

Kiki en Mathieu

Volg ons op onze reis rond de wereld.