Vanuit de trein is de overgang tussen Suzhou
en Shanghai nauwelijks zichtbaar. Slechts één piepklein stukje platteland lijkt
de twee grote steden van elkaar te scheiden. En zelfs daar worden huizen al
gesloopt. Zonde, want het lijkt er mooi wonen.
Als we in Shanghai het metrostation People’s
Square uit lopen, stappen we direct downtown Shanghai binnen. Een bijzondere
mix van oude statige gebouwen, nieuwe wolkenkrabbers, rommelige laagbouw en een
brede doorgaande weg. Het voelt niet per se Aziatisch. Eerder Amerikaans. Men
stopt er zelfs voor zebrapaden.
Diezelfde middag lopen we naar The Bund, het stuk rivierkade waar het allemaal begon. Hier vestigden handelsondernemingen en banken uit Engeland, Amerika en Frankrijk zich, waardoor Shanghai uitgroeide tot een metropool. Aan de ene kant van de rivier zie je de oude gebouwen nog staan, aan de andere kant, de beroemde skyline van Shanghai. Het lijkt net Rotterdam.
Diezelfde middag lopen we naar The Bund, het stuk rivierkade waar het allemaal begon. Hier vestigden handelsondernemingen en banken uit Engeland, Amerika en Frankrijk zich, waardoor Shanghai uitgroeide tot een metropool. Aan de ene kant van de rivier zie je de oude gebouwen nog staan, aan de andere kant, de beroemde skyline van Shanghai. Het lijkt net Rotterdam.
The Bund. |
Old meets new meets old. |
Op dag 2 bezoeken we ’s ochtends M50. Een
verzameling galeries en designwinkels gevestigd in een oude fabriek. De muur
langs de weg waar M50 aan zit is de enige hall of fame van Shanghai, als we het
goed begrepen hebben.
’s Middags gaan we op zoek naar de werkplaats
van Shanghai Customs. In een straat vol piepkleine werkplaatsen - hokken
eigenlijk, waar op de stoep gesleuteld wordt - vinden we Matthew, de man achter
Shanghai Customs. Hij vertelt ons over zijn plannen om met hulp van Chinese
fabrikanten, onderdelen en complete motors te gaan exporteren. Hij laat ons een
nieuw prototype zien en ik mag een ritje maken op zijn elektrische scooter,
waar bijna iedereen hier op rijdt. Meeepmeeeeep.
Een klein deel van de muur aan Moganshan Road. |
Kijken naar kunst van Zhao Yang. |
Vrolijkheid. |
Een paar van de M50 gebouwen. |
Dag 3 brengen we door in de oude Franse buurt.
Te voet bewonderen we de oude huizen en gebouwen en stranden bij het
Propagandamuseum. In de kelder van een appartementencomplex zijn
propagandaposters te zien van de laatste tachtig jaar. Erg gaaf om te zien hoe
de stijl, boodschap en toon van de posters met de tijd is veranderd. Stelletje
Westers tuig.
Klein maar fijn. |
De straten van China hingen vroeger vol met handgeschreven manifesten op goedkoop papier. |
Een van de meest gedetailleerde posters. Deed ons denken aan het werk van Robert Crumb. |
De atoombom verheerlijken. Why not. |
De laatste dag in Shanghai is een zondag, die
we in het park doorbrengen. Ook bezoeken we ‘Old Town’, maar net als twee
andere oude wijkjes in Shanghai, blijkt dit een tourist trap te zijn. Alleen
maar winkeltjes. We zijn er snel uitgekeken.
Shanghai gaf ons gemengde gevoelens. Het is
misschien teveel nieuw China of te Westers voor ons, te gelikt. Een
indrukwekkende stad, daar is geen twijfel over mogelijk, maar na vier dagen
waren we er ook wel klaar mee.
Money makings. |
Ook in Shanghai worden zoons en dochter aangeprezen door hun ouders. |
Gezellig shoppen in een van de oude wijkjes. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten