Een nieuwe camera (door Mathieu)

De afgelopen jaren heb ik verschillende soorten en maten camera’s op reis meegenomen. Een poos fotografeerde ik alleen analoog. Het liefst met een Russische Lomo LC-A 120, een handige kleinbeeldcamera die vaak verrassend mooie foto’s opleverde. Zeker in combinatie met film die over de houdbaarheidsdatum was. 

De afgelopen jaren nam ik mijn spiegelreflexcamera mee, een Canon 550 D. Een prima ding, maar, wel wat groot. Om gewicht te besparen liet ik mijn flitser en zoomlens vaak thuis en ging alleen de 50 mm lens mee in de tas. Ook de cameratas liet ik huis, ik bewaarde mijn Canon in een wollen muts.

Mijn Canon 550D + flitser + twee objectieven.


Deze besparingen leverde een lichtere backpack op, maar door alleen een 50 mm lens mee te nemen was ik wel beperkt in het maken van landschapfoto’s. Dus, er moest wat anders komen. Een compactcamera.
Een handjevol vrienden van me zweert bij de Sony RX100, de allereerste kleinbeeldcamera met de sensor van een spiegelreflexcamera. Sinds de introductie van de RX100 zijn er al drie nieuwe varianten op de oorspronkelijke camera uitgebracht. De MII, MIII en onlangs de MIV. Maar sinds vorig jaar is er ook eindelijk een antwoord vanuit Canon gekomen op de nu al legendarische RX100, met de lancering van de Canon G7X. 

Het werd dus kiezen tussen Sony RX100 MIII en de Canon G7X. Goed, nu kan ik een ellenlang epistel schrijven waarin ik alle technische specificaties van beide camera’s, die op veel vlakken ontzettend dichtbij elkaar liggen, vergelijk. Dan zou de Sony het nipt winnen. 

Een uitgebreide review van beide camera’s door Tested. Wat niet of nauwelijks behandeld wordt is het touchscreen van de Canon, een grote misser.

Maar, toen ik eenmaal beide toestellen in mijn handen had in de winkel, wist ik het meteen. Het moest de Canon worden. De camera voelde direct robuuster en bekend aan. De Sony liet ik al bijna uit mijn handen vallen en de digitale viewfinder en het opklapbare scherm voelde fragiel. En veel meer kan ik over mijn keuze niet zeggen eigenlijk... 

Canon 550D versus Canon G7X

Er zijn wel een aantal eigenschappen van de Canon die me nĆ³g meer over de streep trokken. Bijvoorbeeld het touchscreen waarmee je allerlei functies kan bedienen, twee instelringen in plaats van een, meer zoombereik en de prijs.

Klein maar fijn. De JJC grip is niet standaard, maar wel aan te raden. 


Uiteindelijk heb ik de camera gekocht bij de Media Markt vlak voor de BTW Weken. Dankzij een cashback deal van Canon en de laagste prijsgarantie van Media Markt kreeg ik nog eens € 113 terug. Zo werd deze prachtige camera ook nog eens behoorlijk betaalbaar. 

Ik moet de camera nog beter leren kennen en uitgebreid testen, maar ik ben nu al enorm onder de indruk. De auto stand is bijvoorbeeld al ongelofelijk goed, de camera werkt zeer goed bij weinig licht en de stabilisatie bij het draaien van video is honderden malen beter dan bij mijn Canon 550D. Ik ben benieuwd hoe de camera zich stand gaat houden tijdens onze wereldreis.

N.B. Ondertussen is de Canon G7X Mark II al op de markt en ook Nikon heeft drie RX100 'killers' uitgebracht.

Kiki en Mathieu

Volg ons op onze reis rond de wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten